Terugblik op de eerste 4 dagen in Pavoloch - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van ukrainegoteam - WaarBenJij.nu Terugblik op de eerste 4 dagen in Pavoloch - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van ukrainegoteam - WaarBenJij.nu

Terugblik op de eerste 4 dagen in Pavoloch

Door: Loes

04 Augustus 2017 | Oekraïne, Kiev

26 juli. Vandaag begint de reis naar Pavoloch. Na de nodige inkopen bij de supermarkt voor de kinderprogramma’s begonnen we aan onze 3 uur durende reis. We werden door de hele auto geschud toen we op de lokale wegen reden. Onze tolk en chauffeur reed heel behendig om de gaten heen.
Uiteindelijk kwamen we bij een van onze gastgezinnen aan. We werden gelijk aan de aardappels en sla gezet. Dit eerste gastgezin is het gezin van de pastor en zijn vrouw en hun drie kinderen, 2 meisjes en 1 jongen. Het gezin is super hartelijk en gastvrij. Na het eten namen we het programma voor de volgende door. Hier hielp onze tolk, maar ook zonder tolk kwamen we er met de pastor en zijn vrouw aardig uit ondanks de taalverschillen. Met steenkolen engels en handen en voeten snappen we meestal wat we bedoelen. We zongen samen opwekkingsnummers, zij in het Oekraïens en wij in het Nederlands. Hierna vertrokken Esther en Lieke met onze tolk naar het huis van het andere gastgezin.
Het gezin van de pastor heeft pas sinds de herfst een badkamer met douche en toilet en het gezin van Lieke en Esther heeft 1 bad waar alles gebeurt: wassen, douchen en tandenpoetsen. Na het gebruik maken van het toilet moet er een emmer water door de wc worden gespoeld.

27 juli. Vandaag is de eerste dag van het kinderkamp. Wij hebben er helemaal zin in, omdat nu dan eindelijk gaat gebeuren waar we voor gekomen zijn. Bij het gezin van de pastor hebben we elke dag gezamenlijk om 8 uur of 9 uur ontbijt. Nadia, onze gastvrouw, zet het ontbijt alvast voor ons klaar. Na het ontbijt vertrekken we na een gezamenlijk gebed naar de plaatselijk “kerk.” Het is een oud huis met verschillende vertrekken. Het kinderkamp werd vandaag buiten gehouden. We zetten alles klaar en versierden de boel met ballonnen en toen de kinderen kwamen werden ze geregistreerd en vervolgens konden ze zich laten schminken. We hebben veel zonnetjes, hartjes, spinners en vlaggen van Oekraïne en Nederland geschminkt. We zijn ontzettend gezegend met het heerlijke weer vandaag.
Het programma bevatte veel liedjes en spelletjes en ook werden er dramastukjes werkstukjes gedaan. Vandaag maakten we een simpel armbandje. Als team mochten we verschillende liedjes voordragen en ook verschillende spelletjes aandragen.
Na het programma hadden we eerst een typische Oekraïense lunch, een soort rode tomatensoep Hierna reden we met z’n allen naar het huis van de pastor en zijn vrij en hadden we rusttijd en team tijd.
S avonds gingen we rond half 6 naar het plaatselijke veldje om spelletjes te doen en te voetballen. Er stonden al heel wat kinderen en tieners op ons afrennen toen we aan kwamen rijden. Na het voetballen zongen we wat en Esther deelde haar getuigenis en werd vertaald door onze tolk Vovka, hij draagt altijd een muts, ondanks het weer. Heel bijzonder om te zien hoe aandachtig de buurtkinderen luisteren. S avonds krijgen we telkens laat ons typische heerlijke Oekraïense avondeten.

28 juli. Vandaag was dag 2 van het kinderprogramma. Het regende heel hard dus we verplaatsen ons na het zingen van ‘een rivier vol van vrede’ met z’n allen naar een ander gebouw. Hier begon het kinderprogramma weer met dansen, zingen, spelletjes en knutselwerkjes. We waren eigenlijk best blij met de regen aangezien het dan in ieder geval niet te warm is, daar zijn we God erg dankbaar voor. S avonds reden we weer naar het veldje bij ons in de buurt en hier deden we weer spelletjes met kinderen uit de buurt. Het is bijzonder om te zien hoe veel liefde de kinderen ons geven, ze geven ons telkens knuffels en we merken echt dat ze blij zijn dat we hier zijn.

29 juli. De derde dag van het kinderprogramma. Bij het kinderprogramma helpen ook Oekraïense kinderen mee van Kings kids. Het thema vandaag was genade. Er was een stuk van Kings kids waarin iemand de ene kant op werd getrokken door de duivel en de andere kant op werd getrokken door Jezus (Machiel). Het was erg ontroerend. Ook was er een fantastische clown act door Machiel en Marlies

We bidden als team veel voor elkaar en voor de mensen om ons heen, we worden al snel hecht en leren elkaar snel beter kennen.

• 05 Augustus 2017 - 09:59

Erik Schreurs:

Mooi wat jullie daar allemaal kunnen doen. Heel veel zegen nog in de laatste dagen!

• 07 Augustus 2017 - 10:20

Terrine:

Een hele goede tijd nog en zegen voor alles wat jullie doen ❤️

• 07 Augustus 2017 - 10:21

Gertine: